بررسی تطبیقی اندیشه های کلامی مولانا جلال الدین و مولوی کرد دربارۀ جبر و اختیار
نویسندگان
چکیده
پژوهش پیش رو دربارۀ مسئلۀ کلامی جبر و اختیار از دیدگاه سید عبدالرحیم تاوهگوزی، مشهور به مولوی کرد (1222ـ1300 ق.) و مولانا جلالالدین محمد بلخی (606ـ672 ق.) است. مولوی کرد در منظومه های کلامی خود به تفصیل به مباحث کلامی و از جمله مسئلۀ جبر و اختیار پرداخته و تلاش میکند این مسئله را در محدودۀ افکار و اندیشه های ابوالحسن اشعری و البته تا حدودی متفاوت با رویکرد و روش او بیان کند. مولانا جلال الدین بلخی نیز در مثنوی در حدود هفتاد جا متناسب با موقعیت به مسئلۀ جبر و اختیار اشاره داشته است. اشارات مولانا به جبر و اختیار، برخلاف مولوی کرد و متکلمان دیگر کمتر جنبۀ کلامی دارد. نتیجه ای که از این پژوهش حاصل میشود این است که هر دو قائلند به اختیار آدمی در انجام اعمال، با این تفاوت که مشرب مولوی کرد برای حل مسئلۀ جبر و اختیار کاملاً کلامی است و استدلال هایی که برای آن ارائه میدهد خارج از قواعد و ضوابط کلام سنتی نیست، اما مولانا جلال الدین با وجود اشرافی که بر مباحث این علم دارد غالباً استدلال هایی دیگر برای اختیار داشتن انسان در انجام اعمال ارائه داده است. البته همان طور که در مقاله آمده مولانا جلال الدین، جبر را به ممدوح و مذموم تقسیم بندی کرده است. او جبر عارفانه (= معیت با حق و جباری او) را جبر ممدوح و جبر عامّه را مذموم دانسته است. به علاوه در جایی هم به مفهوم کسب اشعری اشاره کرده و آن را پسندیده است. این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی اندیشههای کلامی مولانا جلالالدین و مولوی کرد دربارۀ جبر و اختیار
پژوهش پیش رو دربارۀ مسئلۀ کلامی جبر و اختیار از دیدگاه سید عبدالرحیم تاوهگوزی، مشهور به مولوی کرد (1222ـ1300 ق.) و مولانا جلالالدین محمد بلخی (606ـ672 ق.) است. مولوی کرد در منظومههای کلامی خود بهتفصیل به مباحث کلامی و از جمله مسئلۀ جبر و اختیار پرداخته و تلاش میکند این مسئله را در محدودۀ افکار و اندیشههای ابوالحسن اشعری و البته تا حدودی متفاوت با رویکرد و روش او بیان کند. مولانا جلالا...
متن کاملبررسی مسألۀ جبر و اختیار در آثار تعلیمی مولوی کرد*
سید عبدالرحیم مولوی(1882- 1806 م) یکی از بزرگترین عالمان و عارفان کرد در سدۀ نوزدهم میلادی است. او نه فقط عالم و عارف، بلکه شاعری چیره دست و توانا است که به زبآنهای فارسی، عربی، کردی سورانی و اورامی شعر میسرود. آثاری که از او به جای مانده گویای آن است که مولوی کرد نه تنها در تفسیر و حدیث و شعر و کتابت از مقام والایی برخوردار است، بلکه به حق میتوان او را یکی از متکلمان برجسته به شمار آورد. س...
متن کاملمسأله جبر و اختیار در اندیشه مولانا
یکی از پیچیده ترین مسائل فلسفی و کلامی، مسأله جبر است و اختیار. این مسأله هرگاه با مسائلی دیگر چون «جبر و تفویض»، «خیر و شر»، «حق و تکلیف» و نظایر آن ها گره بخورد، پیچیده تر می شود. مولانا در خلال مثنوی و دیوان شمس تبریزی این مسأله غامض را با چاشنی اندیشه چاره جوی و ذوق سرشار خود شکافته و هرچند پاسخی روشن برای آن نیافته، لیکن به تر از هر متکلمی در این عرصه پر تزاحم ظاهر شده است. این مقاله، نظری...
متن کاملبررسی مسألۀ جبر و اختیار در آثار تعلیمی مولوی کرد*
سید عبدالرحیم مولوی(1882- 1806 م) یکی از بزرگ ترین عالمان و عارفان کرد در سدۀ نوزدهم میلادی است. او نه فقط عالم و عارف، بلکه شاعری چیره دست و توانا است که به زبآن های فارسی، عربی، کردی سورانی و اورامی شعر می سرود. آثاری که از او به جای مانده گویای آن است که مولوی کرد نه تنها در تفسیر و حدیث و شعر و کتابت از مقام والایی برخوردار است، بلکه به حق می توان او را یکی از متکلمان برجسته به شمار آورد. س...
متن کاملاندیشه های سیاسی جلال الدین محمد بلخی (مولانا)
در این پژوهش سعی شده با رویکرد روشی کتابخانهای و شیوةه پردازش توصیفی – تحلیلی محور اصلی اندیشه مولوی و همچنین پارهای از اندیشههای سیاسی وی با استناد به کتاب «مثنوی معنوی» نمایانده شود. از این روی با استفاده از نظریه عشق به عنوان مرکز اندیشههای مولوی به صفاتی چون: تواضع، رضا و تسلیم (در برابر خداوند) در باور او میپردازیم و در این راستا به اندیشههای سیاسی او رهنمون میشویم. اندیشههایی همچ...
متن کاملخدا، شر و اختیار از دیدگاه مولانا جلال الدین رومی
برخی سرچشمۀ شُرور را اختیار انسان دانسته اند. یعنی آنچه از نظر انسان شر تلقی شده و به خدا نسبت داده می شود چیزی جز اَعمال و اَفعال ناشی از اختیار انسان نیست. صعود و سقوط آدمی در گرو اختیار اوست و همین امر است که منشأ بسیاری از شرور اخلاقی و طبیعی قلمداد می شود. اصولاً تلقی شَرورانه داشتن از حوادث، از یک سو، به جهل و ناآگاهی انسان در خصوص مصالح مکتوم آن باز می گردد و از سوی دیگر، به دلیل سوء استفاده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادب نامه تطبیقیناشر: دانشگاه پیام نور
ISSN 2423-4559
دوره 1
شماره 1 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023